Шляхи
формування пізнавальної
самостійності
учнів на уроках
Головне
завдання вчителя – навчити вчитися дитину.
У сучасній
дидактиці вважається, що пізнавальна самостійність виявляється в потребі й
умінні школяра самостійно мислити, у здатності орієнтуватися в новій ситуації,
самому бачити питання, задачі і знайти підхід до їх розв'язання, самостійність
школяра характеризується певною критичністю його розуму, здатністю висловлювати
свою думку незалежно від суджень інших.
Відомо, що не
все, зроблене учнем самостійно, формує його пізнавальну самостійність, її
розвиток є складним, довготривалим процесом і залежить від багатьох умов, серед
яких найважливіша — застосування розвиваючих методів навчання. "Помилково
вважати, що для розвитку пізнавальної самостійності школярів достатньо лише
збільшити обсяг їхньої самостійної роботи на уроках і під час виконання
домашніх завдань. Вирішальне значення тут має характер навчальної діяльності:
успіх прийде тоді, коли учень, спираючись на здобуті знання, самостійно виконує
навчальні і трудові завдання, які постають перед ним у найрізноманітніших
ситуаціях.
Наприклад, учень прагне бути допитливим,
тягнеться до пізнавання нового, але йому бракує знань і пізнавальних умінь.
Іноді ж буває навпаки: учень знає і вміє, але не виявляє пізнавальних
інтересів, допитливості чи активності. Тому цілком справедливою є думка
дослідників про те, що пізнавальну самостійність не можна зводити тільки до
розвитку інтелектуальних сил школяра. На будь-якому рівні навчання мова йде не
про звичайну допитливість і прагнення до самостійності, а про глибокий вплив на
пізнавальну діяльність школяра, спонукання його до активного й осмисленого
засвоєння знань і способів дій. Самостійна дія людини, як зазначають психологи,
починається з виникнення потреби, прагнення до діяльності. Отже, головне
завдання вчителя – сформувати мотивацію для учнів. Мотивація має місце тоді,
коли у учнів є пізнавальний інтерес, а щоб він сформувався процес навчання має
бути привабливим для учнів.
Перша необхідність, що виникає в учителя,
який прагне виховати в учнів пізнавальний інтерес, — створення матеріальних
умов для успішного навчання. Це добре оснащені майстерні, кабінети, організація
життя класу, відсутність здатності поспішати і одночасно згубити дорогоцінний
час, щільність уроку, напруженість роботи, але без надмірної втоми. Основою
формування пізнавального процесу є зацікавленість.
Вона може хоча б
деякий час привернути увагу дітей до знань, відкрити їх серця до навчання.
В початкових
класах таку зацікавленість можуть створити дидактичні ігри, яскравий наочний
матеріал, хвилинки – цікавинки. Все це
допоможе на перших порах заохотити дітей до навчання і утворити у них хоча б
елементарний запас знань.
На самому початку
виховання інтересу на заняттях дуже важлива не розважальність, а привабливість.
На цьому етапі потрібно перевірити ті уявлення, з якими діти приходять до школи
або на урок, ті первинні знання і інтереси, той особистий досвід, за який можна
"зачепитися", щоб нові уміння і знання стали "своїми".
Знання дітей важливо не тільки "прощупати", але й доповнити,
уточнити, внести потрібні корективи, аж тоді можна на них опиратися.
Досвідчений вчитель опирається також на інтереси дітей, які виникли раніше (до
тварин, рослин, до малювання, конструювання і т. д.), щоб використати їх в
навчальній діяльності і заохотити дітей до навчання. При цьому важливо
врахувати рівень знань і розумових навиків учнів кожного класу, кожного даного
віку і рівень можливостей їх осмислення, підготовлюючи учнів до сприйняття того
нового, що несе з собою кожний щабель навчання.
Не менш важливим
для зацікавлення дітей до накопичення знань і розширення кола уявлень є
здатність збагатити учнів новими яскравими враженнями, створити необхідний
новий досвід. Для цього необхідні відвідування музеїв, заводів, лабораторій,
зустрічі з цікавими людьми. Але і всього цього ще повністю недостатньо.
Паралельно має іти підготовка "гуманістичного ґрунту", тобто
створення в учнів позитивного відношення до навчання в школі.
Якщо заняття в
школі одноманітні, не несуть нового змісту, не цікаві за формою, а особистість
учителя не яскрава, подача матеріалу не емоційна, то інтерес до навчання
втрачається.
Ряд сучасних
дослідників вважає, що причини, які пояснюють, чому в одних дітей є
пізнавальний інтерес, а в інших немає, слід слухати передусім у перших місяцях
навчання. Саме там допускаються недоліки, наслідком яких є слабкий розвиток
пізнавальної мотивації.
Психологічною і
педагогічною наукою встановлено, що важливим мотивом діяльності людини є
інтерес — вибіркова спрямованість особи на ті чи інші об'єкти, яка виявляється
у прагненні пізнати їх, займатися саме цією діяльністю. Отже, інтереси
виступають стимулом активності особистості. Все, за що бореться людина,
випливає з її інтересу. Тому перш ніж шукати шляхи активізації пізнавальної
діяльності учнів на уроках, слід дізнатися, що дітей особливо цікавить. Інтерес
є тією іскоркою, з якої згодом розгоряється жадоба до знань. Він — основа
розвитку нахилів учнів, а отже, і їх професійного спрямування. Інтерес являє
собою важливу спонукальну силу до учіння, до оволодіння основами наук, важливий
засіб навчання.
Є три рівні формування вміння вчитися: низький,
середній, високий (творчий). На першому розвиваються репродуктивні вміння, на
другому — репродуктивні з елементами продуктивності, на третьому — продуктивні,
творчі. Останні набуваються в пошуковій діяльності, у процесі проблемного
навчання, що характеризується такими особливостями:
- нові знання не подаються в готовому вигляді, учні оволодівають ними під час активної самостійної діяльності, під час проходження певних труднощів;
На уроках
математики велику роль відіграють задачі, які учні складають самі. Складання
задачі часто вимагає роздумів, які під час розв'язку готових задач не потрібні.
Тому складання задач сприяє розвитку творчого мислення учнів.
- школярі вчаться використовувати набуті знання в різноманітних ситуаціях, оволодівають способами розумової практичної діяльності;
- від них вимагається творча самостійність;
- велике значення надається створенню в учнів емоційного стану;
- формуються комунікативні вміння: спілкуватися з учителями та дітьми.
Важливо аби кожен
учитель початкових класів мав на увазі:
ефективність
навчання істотно зростає, коли вчитель не тільки викладає готові істини, а й
керує процесом їх відкриття і засвоєння учнями, формує в них потрібні для цього
розумові дії, навчає самостійно поповнювати свої знання. Активізації і розвитку
мислення сприяє таке керування учінням, коли учні поступово переходять від простих
до складних пізнавальних проблемних
завдань, з допомогою вчителя оволодівають способами самостійного розв'язування,
узагальнюють їх, переносять у нові ситуації;
проблемна
ситуація в реальному навчальному процесі є не тільки умовою виникнення
мислення, а й засобом його функціонування та розвитку. Вона фактично є
показником сформованості, вміння вчитися, активності учня в проблемній ситуації
— критерієм його розвитку як творчої особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар